Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.  

Oświetlenie pomieszczeń szkolnych

Głównymi zadaniami wykonywanymi w pomieszczeniach szkolnych jest prezentowanie i przyswajanie informacji. Zadaniami wzrokowymi, tak uczniów jak i nauczycieli, jest pisanie ręczne, czytanie pisma ręcznego i drukowanego, praca z komputerami, obserwacje monitorów ekranowych, projekcyjnych itp. Charakterystyczne jest wielokrotne, naprzemienne powtarzanie pewnych zadań wzrokowych np. czytanie z dużej odległości – z tablicy lub mapy oraz czytanie lub pisanie z małej odległości – z zeszytu i książki.

Prace wykonywane w warsztatach i pracowniach wymagają zwykle dobrych warunków obserwacji ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracy i obserwacji efektów pracy. Dla zapewnienia prawidłowego przebiegu wykonywania takich czynności powinno zostać dobrane oświetlenie o odpowiednich cechach. Oświetlenie powinno zapewnić pełną zdolność rozróżniania szczegółów, sprawne spostrzeganie, a także wpływać pozytywnie na samopoczucie i nastrój. Znany jest wpływ oświetlenia na szybkość i dokładność wykonywania czynności, na zmęczenie, w szczególności na narząd wzroku.

Nieprawidłowe i niedostateczne oświetlenie dzienne i sztuczne elektryczne może być przyczyną niewłaściwej pracy wzrokowej, zmniejszonej ostrości wzroku. Nie ulega wątpliwości, że złe oświetlenie może powodować zaburzenia podstawowych funkcji zmysłu wzroku, takich jak: adaptacja, ostrość widzenia, szybkość spostrzegania sygnałów, percepcja barw, akomodacja. Tak więc trudno przecenić rolę dobrego oświetlenia w szkole. Jest to rola kompleksowa, wynikająca z dopasowania oświetlenia do naturalnych potrzeb i sposobów reagowania na światło.

Pomieszczenia dydaktyczne są podstawowymi miejscami pracy w szkole. W nich odbywa się bezpośrednio proces przekazywania i przyswajania wiedzy. Z tego powodu jakość oświetlenia jest tu szczególnie ważna. Takimi pomieszczeniami dydaktycznymi są między innymi sale lekcyjne, sale wykładowe, laboratoria, sale zajęć praktycznych, sale komputerowe z monitorami ekranowymi, warsztaty, pracownie, itp.

Pomieszczenia pomocnicze są niepodzielnie związane z funkcjonowaniem szkoły i także odgrywają w niej ważną rolę. Dobre oświetlenie tych wnętrz jest również bardzo ważne. Takimi pomieszczeniami pomocniczymi są strefy komunikacyjne – korytarze, pomieszczenia socjalne i sanitarne, pomieszczenia typu biurowego, biblioteki, czytelnie, szatnie, itp. Ta różnorodność rodzajów pomieszczeń i wykonywanych w nich rodzajów pracy powoduje, że wymagania oświetleniowe też są bardzo zróżnicowane. Konieczne jest profesjonalne podejście do tematu doboru sprzętu dla zapewnienia ilościowego i dobrego jakościowego oświetlenia. Wartości tych cech powinny być ustalane w trakcie projektowania, stosownie do zaleceń i wymagań normy oświetleniowej, przy uwzględnieniu lokalnych warunków w jakich oświetlenie ma być stosowane.

Przyczytaj cały artykuł >>